Gå direkte til innhold [access key = c] Gå direkte hovedmeny [access key = m] Gå direkte til kontaktinformasjon [access key = f]

Hovedmeny

Brødsmulesti

Tips en venn

     
15.06.2009

Lettlest

  • Kontaktinformasjon

    Likestillings- og diskrimineringsombudet holder åpent fra kl. 08.00-15.00 i perioden 15. mai - 14. september og fra kl. 08.00-15.45 resten av året. [10. aug 2009]

  • Slik klager du

    Det skal være lett å klage til ombudet, men det er ikke alle klager vi kan behandle. [20. mai 2008]

  • Hva er diskriminering?

    Diskriminering kan forklares med at noen behandles forskjellig på en usaklig måte. Det kan også være at noen behandles likt, men likevel ikke får de samme mulighetene. Diskriminering skyldes ofte manglende kunnskap og ikke et ønske om å behandle folk forskjellig. [20. mai 2008]

  • Hva gjør du med diskriminering på jobben?

    Hvis du blir diskriminert på jobben, er det viktig å gjøre noe med det. Ta det først opp med kollegaer, verneombud og ledelse. Dersom det ikke hjelper, bør du kontakte Likestillings- og diskrimineringsombudet. [20. mai 2008]

  • Forbud mot diskriminering i boligmarkedet

    Skal du selge eller leie ut en bolig? Da har du ikke lov til å bry deg om kjøperens eller leietakerens etniske bakgrunn. [20. mai 2008]

  • Arbeidsgivere kan ikke diskriminere

    En arbeidsgiver har ikke lov til å bry seg om din etniske bakgrunn når du søker en jobb. Alle søkere har krav på personlig behandling av søknaden sin. [20. mai 2008]

  • Ansattes rettigheter etter likestillingsloven

    Kvinner og menn skal behandles likt ved ansettelser. Det er ikke lov å vurdere søkere med ulikt kjønn forskjellig. Alle  søkere har krav på en personlig vurdering. Forbudet mot diskriminering gjelder alle typer stillinger. [20. mai 2008]

  • Trakassering er forbudt

    Å trakassere eller plage noen på grunn av etnisk bakgrunn er forbudt. Det finnes aldri saklig eller god grunn for trakassering. [20. mai 2008]

  • Utelivsdiskriminering

    Å bli nektet å komme inn på en kafé, restaurant eller et annet utested kan oppleves som krenkende. Særlig fordi det skjer foran øynene på mange andre. [20. mai 2008]

  • Ansattes rettigheter etter likestillingsloven

    Kvinner og menn skal behandles likt ved ansettelser. Det er ikke lov å vurdere søkere med ulikt kjønn forskjellig. Alle  søkere har krav på en personlig vurdering. Forbudet mot diskriminering gjelder alle typer stillinger. [20. mai 2008]

  • Vanlige spørsmål om etnisk diskriminering

    Kan en arbeidsgiver kreve at jeg snakker perfekt norsk? Må jeg sende med bilde av meg selv i en jobbsøknad? [20. mai 2008]

  • Fakta om Likestillings- og diskrimineringsombudet

    Ombudet skal passe på at ingen diskrimineres på grunn av kjønn, funksjons-hemming, etnisk bakgrunn, språk, religion, alder eller seksuell orientering (som homofile og lesbiske). I Norge skal mennesker behandles likt. Ombudet skal passe på at det skjer og at norsk lov holdes. [20. mai 2008]