Frafall i skolen er et problem for likestillingen
‒ Jeg er bekymret for utviklingen i et likestillingsperspektiv, sier nestleder i Likestillings- og diskrimineringsombudet Elisabeth Lier Haugseth.
NRK skrev denne uken at en tredjedel av guttene på norske videregående skoler ikke fullfører utdanningen. Mye tyder på at grunnlaget unge gutter har fra grunnskolen er avgjørende for hvordan de presterer på videregående skole.
Svake resultater
Guttenes resultaterer er i snitt svakere enn jentenes gjennom hele grunnskolen. Det har direkte innvirkning på hvorfor så mange gutter dropper ut.
‒ Det er et alvorlig likestillingsproblem at vi ikke har en undervisning som passer like godt for gutter og jenter. Frafallet i videregående skole starter allerede på barneskolen. Det må kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen gjøre noe med, sier Lier Haugseth.
Les også: Slik forhindrer du diskriminering i skolen.
Hva fungerer - for hvem?
Hun understreker at vi må finne ut hva som fungerer bra for både gutter og jenter, men også se på hva som fungerer for ulike gutter og jenter. En sterkt individualiserende undervisning, med stor vekt på ansvar for egen læring, gir mange gutter utfordringer. Det kan få store konsekvenser for dem.
‒ Det er alvorlig er at disse guttene ikke får vitnemål og dermed diskvalifiserer seg for arbeidslivet. Men det er vel så alvorlig at de sitter igjen med lav selvfølelse og taperstempel på grunn av manglende mestringsfølelse, sier Lier Haugseth.
Hun mener vi må utjevne kjønnsforskjellene i grunnskolen.
Mange menn kan bli marginalisert
Samfunnet krever i dag høy formell kompetanse hos alle. Når unge gutter ikke fullfører videregående skole, og dermed mister avgjørende kompetanse, kan de komme dårligere ut senere i livet.
‒ Jeg reagerer på denne typen systematisk ulikhet. Her ser vi mønstre for ulikestilling for mange menn. Vi kan ikke sitte og se på at disse blir spilt utover sidelinjen, avslutter hun.