Lav terskel for å kontakte ombudet

Vi gir gratis veiledning til alle som har spørsmål om diskriminering. Vår målsetting er at du raskt skal få veiledning som er tilpasset deg og det du spør om. Du kan kontakte oss på telefon eller ved å fylle ut kontaktskjemaet vårt.

Av hensyn til personvernet ditt, bør du ikke sende oss sensitive opplysninger på e-post. Vi svarer deg enten på telefon, i brev til din digitale postkasse eller fysisk brev i posten. Vi bruker kun e-post når saken ikke inneholder personsensitive opplysninger.

Vi kan

  • veilede om diskrimineringsregelverket
  • gi en vurdering av saken din basert på opplysninger fra deg
  • gi innspill til hva du kan gjøre videre
  • gi veiledning om hvordan du kan klage til Diskrimineringsnemnda

Diskriminering og trakassering som loven beskytter

Diskriminering er usaklig forskjellsbehandling på grunn av en eller flere av disse grunnlagene:

  • kjønn
  • funksjonsnedsettelse
  • graviditet og foreldrepermisjon
  • omsorgsoppgaver
  • etnisitet
  • religion og livssyn
  • kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
  • seksuell orientering
  • alder
  • politisk syn i arbeidsliv
  • medlemskap i arbeidstakerorganisasjon i arbeidsliv

Du har også et vern mot trakassering som har sammenheng med grunnlagene over, og seksuell trakassering.

Ombudet gir også råd og veiledning om aktivitets- og redegjørelsesplikten.

Dette skjer når du kontakter ombudet

  • Saken vil bli tildelt en saksbehandler, som tar kontakt med deg enten på telefon eller skriftlig. Når du henvender deg til oss skriftlig vil du få svar innen en arbeidsuke, og innen én til tre virkedager ved telefonhenvendelser. 

  • Saksbehandler gir deg en vurdering av saken din på bakgrunn av diskrimineringsregelverket og praksis, samt hva du kan gjøre videre.

  • Dersom du ønsker det, kan du få et skriftlig veiledningsbrev der vi oppsummerer saken slik du har forklart den, vi skriver om aktuelt regelverk, gir vår vurdering av saken og innspill til hva hva du kan gjøre videre.

Sakene ombudet mottar 

Ombudet mottar omtrent 2 000 henvendelser hvert år. Veiledningssakene er ikke bare til nytte for de enkelte, men er med på å avdekke diskriminerende praksiser og strukturer. Uten henvendelsene fra publikum vil ikke kunne utføre resten av vårt arbeid på samme måte.

Ombudet har gjennom enkeltsakene en unik inngang til hva som beveger seg på ulike samfunnsområder. Les mer om ombudets pådriverarbeid her. 

Ombudet samler statistikk på type henvendelser vi mottar fra enkeltpersoner, arbeidsgivere, organisasjoner, utdanningsinstitusjoner m.fl.

LDO kan ikke være advokat for dem som kontakter oss.