Krever utfasing av overvåkningsbasert markedsføring: Stå opp for barna våre
En bred sammenslutning av samfunnsaktører ber digitaliseringsminister Karianne Tung om å gå i bresjen for et generelt forbud mot overvåkningsbasert markedsføring.

I et åpent brev til statsråden uttrykker aktører som Likestillings- og diskrimineringsombudet, Redd Barna, Press, Forbrukerrådet, Amnesty International og Unicef dyp bekymring for hvordan dagens digitale forretningsmodeller utfordrer barns grunnleggende rettigheter og vårt demokratiske samfunn.
– Vi trenger teknologi som tjener folk og samfunn – ikke selskaper som tjener penger på å utnytte barns sårbarhet, skriver avsenderne i brevet.
Aktørene bak brevet peker på at dagens dominerende forretningsmodell i digitale tjenester – såkalt overvåkningsbasert markedsføring – baserer seg på massiv innsamling av personopplysninger, for deretter å kunne målrette et budskap mot riktig person i det øyeblikket de er mest sårbare for påvirkning.
Resultatet er skadevirkninger som rammer både enkeltpersoner og samfunnet som helhet:
- Barn og unges psykiske helse trues av manipulerende markedsføring og algoritmestyrt eksponering for skadelig innhold.
- Likestilling og mangfold svekkes gjennom forsterkning av kjønnsstereotypier og fasilitering av digital vold.
- Demokratiet utfordres av hatprat, polarisering og desinformasjon.
- Samfunnssikkerheten settes i fare gjennom uhemmet datadeling og potensiell målrettet manipulering.
Et utilstrekkelig vern
Avsenderne anerkjenner at EU-forordningen om digitale tjenester (DSA) vil gi noe vern, men mener de kommende reguleringene ikke går langt nok. Forbudet mot overvåkningsbasert markedsføring for barn vil for eksempel kun gjelde «der alder med rimelig sikkerhet kan fastslås», og er begrenset til plattformenes egne grenseflater.
– Vi risikerer at barn ikke vil sikres et tilstrekkelig vern mot kommersielt press og skadelig innhold, også etter at DSA trer i kraft, sier Thale Skybak, fungerende leder i Redd Barnas Norgesprogram.
Ber Tung ta ansvar
Sammenslutningen ber statsråd Tung legge frem en forpliktende plan for et generelt forbud mot overvåkningsbasert markedsføring – for både barn og voksne. Dette er den beste måten å beskytte barn mot de enorme risikoene overvåkningsbasert markedsføring fører med seg, kan vi lese i brevet.
Aktørene ber også om at statsråden løfter temaet i forbindelse med det kommende Internet Governance Forum (IGF).
– Dette er ikke et spørsmål om teknologi, men om verdier og politisk vilje. Vi ber deg stå opp for demokratiet og for barna våre, avslutter blant annet likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon.
Støttes bredt
Brevet er i tillegg støttet av en rekke fagpersoner, forskere og forfattere – blant dem Inga Strümke, Henrik Skaug Sætra, Maja Lunde og Morten Goodwin – samt organisasjoner som NORDE og Den norske legeforening.