Tilrettelegging for funksjonsnedsettelse i barnehage, skole og utdanning
Du er elev eller student, og har behov for individuell tilrettelegging på grunn av en funksjonsnedsettelse. Eller du har et barn i barnehage med behov for tilrettelegging. Du lurer på hvilke rettigheter regelverket gir.
Hva sier regelverket?
Elever og studenter med en funksjonsnedsettelse har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen. Også barn i kommunale barnehager har rett til egnet individuell tilrettelegging. Manglende individuell tilrettelegging kan være diskriminering.
Som funksjonsnedsettelse regnes fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser. Også sykdom vil regnes som en funksjonsnedsettelse dersom den varer over en viss tid og er av en viss alvorlighetsgrad.
Grensen for hva barnehagen, skolen eller studiestedet har plikt til å tilby, er det som ikke er en «uforholdsmessig byrde» for den som skal tilrettelegge. Det kan for eksempel være tiltak som er umulig å gjennomføre, er altfor dyre eller går utover andre i stor grad. Det skal en god del til før noe anses som en uforholdsmessig byrde. I vurderingen kan man blant annet ta hensyn til kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser.
Sektorlovgivning
På disse områdene finnes det som vi kaller sektorlovgivning. Denne lovgivningen har sine egne tilretteleggingsbestemmelser. Likestillings- og diskrimineringsloven går ikke lengre enn tilretteleggingsbestemmelsene i disse lovene. Det betyr at for å finne ut hvilken plikt en skole har til tilrettelegging, må man sjekke opplæringsloven hvis eleven for eksempel går i grunnskolen.
Formålet med retten til egnet individuell tilrettelegging er å sikre likeverdige utviklings- og aktivitetsmuligheter for alle. Hvis et barn i en kommunal barnehage har behov for individuell tilrettelegging, skal barnehagen ta utgangspunkt i behovene til barnet, og tilrettelegge deretter.
Barnehager skal også være universelt utformet, slik at de er tilgjengelige for alle uavhengig av funksjonsevne.
Formålet med retten til egnet individuell tilrettelegging er å sikre likeverdige opplæringsmuligheter for alle. Hvis en elev har behov for individuell tilrettelegging, skal lærestedet ta utgangspunkt i behovene til eleven, og tilrettelegge deretter. Skolen kan for eksempel tilpasse undervisningsopplegget, eksamen eller læremidler, eller gi eleven fritak for visse fag, slik at behovene til eleven med tilretteleggingsbehov blir ivaretatt.
Skoler skal også være universelt utformet, slik at de er tilgjengelige for alle uavhengig av funksjonsevne.
Formålet med retten til egnet individuell tilrettelegging er å sikre likeverdige utdanningsmuligheter for alle. Hvis en student har behov for individuell tilrettelegging, skal studiestedet ta utgangspunkt i behovene til studenten, og tilrettelegge deretter. Studiestedet kan for eksempel tilpasse studiestedet, undervisningsopplegget, eksamen eller læremidler. Tilretteleggingen må likevel ikke redusere eller gå utover faglige krav som stilles til utdanningen.
Studiesteder skal også være universelt utformet, slik at de er tilgjengelige for alle uavhengig av funksjonsevne.
Hva kan du gjøre nå?
Hvis du selv eller barnet ditt har behov for tilrettelegging, må du si ifra til den ansvarlige (barnehagen/skolen/utdanningsinstitusjonen) om barnets eller dine forutsetninger og behov. Du må sørge for at de som skal tilrettelegge får de opplysningene de trenger for å sikre deg eller barnet ditt et likeverdig tilbud. Dette kan for eksempel være gjennom en skriftlig uttalelse fra fastlegen eller en spesialist, som beskriver konkret hva som er dine eller barnets behov som følge av funksjonsnedsettelsen.
Vi anbefaler at du sender et skriftlig tilretteleggingskrav. Et skriftlig krav gjør det klart hva du har bedt om. I kravet kan du også vise til pliktene i regelverket. Du kan alltid kontakte oss for gratis juridisk veiledning. Vi kan hjelpe deg med å finne ut hva du kan gjøre videre. Vi kan også veilede om hvordan du kan klage saken inn for Diskrimineringsnemnda.
Klag på manglende tilrettelegging
Hvis du har bedt om tilrettelegging og gitt beskjed om behovet til barnehagen, skolen eller utdanningsinstitusjonen, men ikke får tilrettelegging, kan du klage. Forsøk først å klage direkte til den som er leder i barnehagen eller på lære-/studiestedet.
Hvis ikke dette fører fram, kan du
- klage til barnehage- eller skoleeier (kommunen), og deretter statsforvalteren i fylket ditt
- klage til studiestedets klageorgan – snakk med studentombudet først
Få veiledning
Hvis du er misfornøyd med hvordan kommunen, statsforvalteren eller studiestedets klageorgan vurderer saken din, kan du ta kontakt med ombudet for veiledning. Vi kan hjelpe deg med å vurdere om det kan være aktuelt å klage til Diskrimineringsnemnda.
Vi gir gratis juridisk veiledning. Å snakke med oss er gratis og uforpliktende, og du kan være anonym.
Aktuelt lovverk
Likestillings- og diskrimineringsloven
-
§ 20 individuell tilrettelegging i kommunal barnehage
-
§ 21 individuell tilrettelegging for elever og studenter
-
§ 17 universell utforming
-
§ 18 universell utforming av IKT
-
§ 12 manglende UU eller tilrettelegging er diskriminering
-
Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger
Opplæringslova
Universitets- og høyskoleloven
Aktuelle saker fra Diskrimineringsnemnda
-
DIN 22/272 skole – behov for skjerming og trygge rammer
-
DIN 22/174 universitet – undervisning via Zoom
-
DIN 21/535 skole – læremidler og digitale ressurser
-
DIN 21/486 ingen individuell vurdering av tilrettelegging på eksamen
-
DIN 19/135 eksamensstart senere på dagen enn andre
-
DIN 23/392 lyd- og bildeopptak av all undervisning