Universell utforming og tilgjengelighet
Det er vi mennesker som bestemmer hvordan samfunnet utformes. Universell utforming betyr at omgivelsene våre er laget på en slik måte at de kan brukes av flest mulig, uten stigmatiserende særløsninger og uten behov for hjelp fra andre mennesker.
Manglende universell utforming kan være diskriminering
Hvis du ikke får lik tilgang som andre til offentlige bygg, uteområder eller tjenester, kan dette være diskriminering hvis det skyldes manglende universell utforming. Det samme gjelder private virksomheter som er åpne for befolkningen, eksempelvis butikker, restauranter og kinoer. Også nettsider, bestillingsapper og betalingsautomater skal være universelt utformet.
Hva skal være universelt utformet?
Alle hovedløsninger skal være universelt utformet. En hovedløsning er det motsatte av en særløsning. En særløsning kan for eksempel være en egen inngang som bare brukes av funksjonshemmede. Alle offentlige og private virksomheter som er åpne for bruk av befolkningen er forpliktet til å tilrettelegge, slik at flest mulig kan bruke den samme løsningen.
Hensikten med reglene er at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal kunne benytte virksomhetens alminnelige funksjon. En virksomhets alminnelige funksjon kan sies å være det virksomheten driver med. Hvis man driver en klesbutikk, skal det være universelt utformede prøverom og disk. Har klesbutikken nettbutikk, skal også denne være universelt utformet. Et hotell skal ha noen handicap-rom og mulighet til brannvarsling og tilrettelegging med teleslynge for hørselshemmede. Et utsiktstårns alminnelige funksjon er å vise utsikten.
Det er kun delene av virksomheten som er åpne for og brukes av befolkningen som må være universelt utformet. Det vil si at det for eksempel ikke er krav om at områdene av klesbutikken som kun brukes av de ansatte må være universelt utformet. Men ansatte har rett til individuell tilrettelegging.
Universell utforming i praksis
- Du skal kunne bruke hovedinngangen.
- Dersom inngangen ikke er i samme høyde som bakken utenfor, eller det er en terskel som hindrer at man kommer fram, skal det være rampe.
- Er lokalene over flere plan eller etasjer, skal det være mulig å ta seg fram mellom etasjene. Dette gjelder kun de områdene som er tilgjengelige for kunder, publikum og så videre.
- Det skal være tydelig skilting.
- Ledelinjer og skilting med punktskrift skal sikre at personer med nedsatt syn kan finne frem.
- Det skal være mulig å ta i bruk teleslynge for hørselshemmede.
- Hjemmesider og dataløsninger skal være enkle å ta i bruk selv om man bruker leselist på pc-en hjemme. Klikk her for å lese om universell utforming på internett.
Uforholdsmessig byrdefullt
Grensen for plikten går der universell utforming innebærer at virksomheten må gjøre tiltak som er en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Det kan for eksempel være hvis tiltaket blir altfor dyrt for en virksomhet med svak økonomi eller hvis et bygg er verneverdig og universell utforming ikke er mulig uten å bryte med vernehensynet. I hvilken grad en virksomhet er forpliktet til å sikre universell utforming eller om større ombygginger kan være en uforholdsmessig stor byrde, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle.
Dersom universell utforming er uforholdsmessig byrdefull for virksomheten, kan den likevel være forpliktet til å sørge for tilgjengelighet. Det vil si enklere eller rimeligere løsninger som gjør at personer med nedsatt funksjonsevne kan komme seg fram ved hjelp av assistanse. Hvis det for eksempel er for vanskelig å lage rampe med riktig stigningsgrad, kan virksomheten likevel være pålagt å lage en brattere rampe som gir tilgjengelighet.
Oppsøk informasjon
Hvilke krav som gjelder for å være universelt utformet står i teknisk forskrift til plan- og bygningsloven og i IKT-forskriften til likestillings- og diskrimineringsloven.
Hvis du vil vite hvilke krav som gjelder til byggtekniske løsninger, kan du kontakte Direktoratet for byggkvalitet.
Du finner også mer informasjon om universell utforming og tilgjengelighet på Bufdirs nettsider.
Hva kan du gjøre?
Hvis du opplever at en virksomhet ikke er tilgjengelig, kan du ta kontakt og gjøre den oppmerksom på at de ikke har sikret tilgjengeligheten slik de plikter. Dersom virksomheten opplyser at det ikke er mulig for dem å sikre universell utforming av hovedløsningen, be om en begrunnelse.
Du kan kontakte oss i ombudet for å høre om virksomhetens forklaring er rimelig. Du kan også klage på virksomheten til Diskrimineringsnemnda som avgjør om manglende universell utforming er et lovbrudd. Nemnda kan pålegge virksomheten å rette opp forholdet.
Få veiledning
Vi gir gratis juridisk veiledning. Å snakke med oss er gratis og uforpliktende, og du kan være anonym.
Aktuelt lovverk
Likestillings- og diskrimineringsloven
Diskrimineringsnemnda behandler klager på diskriminering og manglende universell utforming. Du finner flere saker fra nemnda i boksen under.
Aktuelle saker fra Diskrimineringsnemnda
-
DIN 23/186 teleslynge i offentlige bygg
-
DIN 22/191 Postens pakkeboks
-
DIN 22/56 skilting og ledelinjer på kino
-
DIN 21/328 HC-toalett offentlig badeplass
-
DIN 20/310 ledelinjer, kontrast, taktilt etasjevalg på sykehus
-
DIN 21/466 valglokale
-
DIN 23/193 selvbetjeningsautomat for besøkende
-
DIN 18/32 betalingsappen Vipps
-
DIN 20/254 universell utforming av Oslo rådhus